Αρχική > Ελλάδα > Ο Έλληνας μαθητής είναι 2 χρόνια πίσω από το Φινλανδό

Ο Έλληνας μαθητής είναι 2 χρόνια πίσω από το Φινλανδό

Σάββατο, 8, Δεκέμβριος, 2012 Σχολιάστε Go to comments

Σημαντική υστέρηση και… μαύρες τρύπες του εκπαιδευτικού δείχνει έκθεση του ΟΟΣΑ

Τι και αν στη μακραίωνη ιστορία μας δώσαμε τα φώτα του πολιτισμού;
Τι κι αν χιλιάδες χρόνια πριν εφαρμόσαμε 
ένα πρότυπο εκπαιδευτικό σύστημα που αποτέλεσε μοντέλο για δεκάδες άλλα πολύ κατοπινά χρονικά;

Εν έτει 2012, οι μαθητές στη χώρα μας βρίσκονται περίπου 2 χρόνια πίσω σε σχέση με τους μαθητές άλλων χωρών της Ε.Ε. Όπως δείχνουν τα στοιχεία του Οργανισμού για την Οικονομική Συνεργασία και Ανάπτυξη (ΟΟΣΑ), ο Έλληνας μαθητής υστερεί κατά περίπου 2 χρόνια έναντι του Φινλανδού μαθητή, αντίστοιχης ηλικίας βεβαίως, και 1 χρόνο έναντι του Γάλλου.


Η σχετική συγκριτική έκθεση του ΟΟΣΑ που γίνεται κάθε 3 χρόνια και αφορά στις δεξιότητες των μαθητών ανά χώρα- μέλος του Οργανισμού αποκαλύπτει ότι η χώρα μας βρίσκεται σημαντικά κάτω από το μέσο όρο σε δεξιότητες των μαθητών σε:

  • Μαθηματικά
  • Επιστήμες
  • Ανάγνωση
  • Εύρεση και ανάκληση πληροφοριών
  • Αξιοποίηση και ενσωμάτωση γνώσεων

Επίσης, σημαντικά κάτω από το μέσο όρο είναι και τα ποσοστά των αριστούχων στη χώρα μας. Και φυσικά έχουμε ένα από τα υψηλότερα ποσοστά “εξαγωγής” σε άλλες χώρες των αρίστων που βγάζουμε.

Φυσικά, τα νούμερα αυτά δεν αποδεικνύουν ότι κάποιοι γεννιούνται με περισσότερο και κάποιοι με λιγότερο IQ. Όμως, οι δυνατότητες που προσφέρει το εκπαιδευτικό σύστημα άλλων χωρών είναι απείρως υψηλότερες.

Και μπορεί οι μισθοί των καθηγητών στην Ελλάδα, σε απόλυτες τιμές, να είναι κάτω από το μέσο όρο των χωρών του ΟΟΣΑ, όμως, η μισθολογική δαπάνη ανά μαθητή είναι πάνω από το μέσο όρο διότι οι δάσκαλοι – καθηγητές εργάζονται πολύ λίγες ώρες σε μικρότερες τάξεις από τους συναδέλφους τους άλλων χωρών. Το μεγαλύτερο μέρος δε της δαπάνης για την εκπαίδευση κατευθύνεται σε μισθούς και ένα πολύ μικρότερο σε εξοπλισμό των σχολείων και υλικοτεχνική υποδομή.

Ενώ παραμένουμε μια από τις τελευταίες χώρες που δεν έχει εφαρμόσει την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών.

Γιατί η Φινλανδική εκπαίδευση θεωρείται η καλύτερη του κόσμου;
Ακούγεται συχνά από εκπαιδευτικούς και μη, ότι η Φινλανδική εκπαίδευση θεωρείται από τις καλύτερες του κόσμου.
Τι σημαίνει καλύτερη εκπαίδευση; Ότι οι μαθητές γίνονται καλύτεροι άνθρωποι γενικά και αόριστα; Ότι γίνονται πιο έξυπνοι; Ότι είναι μεγαλύτερο και καλύτερο το ποσοστό των επιστημόνων στην χώρα που έχει καλύτερη εκπαίδευση; Ότι η χώρα έχει πιο πολλούς νομπελίστες ή λογοτέχνες; Λιγότερη εγκληματικότητα; Δεν ξέρω κατά πόσο όλα αυτά τα ερωτήματα μπορεί να απαντηθούν από κάποιον ειδικό.
Ο Alan Lishness όπως διαβάζουμε στο μίνι βιογραφικό του στο βίντεο του Tedx είναι υπεύθυνος για τον σχεδιασμό ενός επιστημονικού εκπαιδευτικού προγράμματος στο Maine των ΗΠΑ και το όραμά του είναι να έχουν όλοι οι πολίτες κριτική σκέψη, να ξέρουν να συνεργάζονται, να εκπαιδεύονται συνεχώς και να αναπτύσσουν καινοτόμες λύσεις. Πιστεύει στο Φινλανδικό πρότυπο εκπαίδευσης όπου οι δάσκαλοι είναι πιο καλά προετοιμασμένοι στο να διδάξουν, όπου χαίρουν υψηλής επαγγελματικής εκτίμησης και έχουν αυτονομία στις τάξεις τους!
Ας δούμε μερικά σημαντικά σημεία και συμπεράσματα που αλιεύσαμε από την ομιλία του Alan Lishness στο TedxDorigo:
Τα παιδιά στην Φινλανδία μελετούν κατά μέσο όρο μόλις 30 λεπτά κάθε βράδυ σπίτι τους.
Οι σχολικές μέρες της χρονιάς είναι λιγότερες από το τις αντίστοιχες σχολικές ημέρες  που έχει το 86% των ανεπτυγμένων κρατών.
Μόλις 4% είναι το ποσοστό των παιδιών που παρατάνε το σχολείο!
Στην Φινλανδία τα σχολεία δεν έχουν τάξεις για τα “προικισμένα” παιδιά όπως σε άλλες χώρες του κόσμου σαν τις ΗΠΑ, αθλητικές ομάδες, τιμητικά σωματεία ως επιβράβευση για τους καλύτερους μαθητές, αποχαιρετιστήριες τελετές…
Τα θεσμοθετημένα τεστ είναι ελάχιστα…πιο συγκεκριμένα τα παιδιά δίνουν 1 μόνο επίσημο διαγώνισμα σε όλη τους την σχολική ζωή!
Ένας δάσκαλος στην Φινλανδία εργάζεται 570 ώρες το χρόνο, έχει μέσο εισόδημα περίπου 31,500€ και το κόστος ανά μαθητή είναι περίπου 5,500€ το χρόνο, δηλαδή αντιστοιχεί ένας καθηγητής/δάσκαλος ανά 6 παιδιά!
αλλά οι πιο βασικές Φινλανδικές εκπαιδευτικές αρχές συνοψίζονται στα παρακάτω:
  1. Σεβασμός για το επάγγελμα του δασκάλου.To 100% των Φινλανδών δασκάλων είναι απόφοιτοι του καλύτερου 10% των ταξεών τους. Στην Φινλανδία με άλλα λόγια οι καλύτεροι μαθητές δεν γίνονται μόνο γιατροί ή νομικοί αλλά και δάσκαλοι! Στην Φινλανδία οι δάσκαλοι απολαμβάνουν μεγαλύτερου σεβασμού και εκτίμησης από ότι οι γιατροί ή οι επιχειρηματίες! Από τα 4 παιδιά που αποφοιτούν από το καλύτερο 10% των τάξεών τους μόνο το 1 παιδί μπαίνει στο Πανεπιστήμιο για να γίνει δάσκαλος!
  2. Η εκπαίδευση είναι για όλους δωρεάν
  3. Είναι υποβαθμισμένη η σημασία του εκπαιδευτικού ανταγωνισμού
  4. Το εκπαιδευτικό σύστημα προστατεύει τους μαθητές από την αποτυχία
  5. Οι μαθητές έχουν αυτοπεποίθηση
Ο δάσκαλος έχει τεράστια αυτονομία να διαμορφώσει το μάθημα στην τάξη του όπως πιστεύει αυτός!
Κάποτε η Φινλανδία ήταν η φτωχότερη χώρα στην Ευρώπη … αλλά τότε σκέφτηκαν ότι με την εκπαίδευση θα ανατρέψουν την οικονομική τους κατάσταση και το κατάφεραν!
Ένας Φινλανδός δάσκαλος πιστεύει ότι κάθε μέρα αυτό που πρέπει να κάνει είναι να προετοιμάζει τα παιδιά για την ζωή…
και το μόνο που περιμένουν από τους πρωτάκια τους, είναι απλά αυτά να είναι σε θέση να περπατήσουν μέσα στο χιόνι για να φτάσουν στο σχολείο… τίποτε άλλο!
Αν μπορείτε να παρακολουθήσετε στα αγγλικά την ομιλία αυτή, ίσως μπορέσετε να καταλάβετε ακόμη περισσότερα για το Φινλανδικό μοντέλο εκπαίδευσης.
Αυτό που μένει πάντως στο τέλος όλης αυτής της ομιλίας είναι ότι οι Φινλανδοί επένδυσαν στην εκπαίδευσηόχι μόνο σε υλικά και σε χρήμα… αλλά σε φιλοσοφία και στάση ζωής!
Πιστεύουν ότι η εκπαίδευση είναι ότι πολυτιμότερο εφόδιο έχουν να δώσουν στη νέα γενιά, στα παιδιά τους, θέλουν οι καλύτεροι να εκπαιδεύουν τα παιδιά τους, όλα τα παιδιά, ανεξαιρέτως ικανοτήτων ή έλλειψης αυτών,  να τελειώσουν την βασική τους εκπαίδευσή στο σχολείο χωρίς να υπάρχει εκπαίδευση διαφορετικών ταχυτήτων.
Η εκπαίδευση μετράει… και πρέπει να είναι προτεραιότητα για μια ολόκληρη κοινωνία, για κάθε κοινωνία, σε κάθε εποχή… πόσο μάλλον στην εποχή που ζουμε!
Advertisements
Κατηγορίες:Ελλάδα
  1. Δεν υπάρχουν σχόλια.
  1. No trackbacks yet.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: